چاپ کردن این صفحه

رفع افت تحصیلی دانش آموزان نیازمند شناسایی آسیب های رفتاری است

شنبه, 01 دی 1397 ساعت 10:13 اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم
تهران-خبرنگار آسیب نیوز- روان شناس و استاد دانشگاه گفت: بی توجهی به آسیب های اجتماعی و رفتاری در دانش آموزان از سوی والدین و اولیای مدرسه، آنها را با شکست تحصیلی مواجه می کند. رفع افت تحصیلی دانش آموزان نیازمند شناسایی آسیب های رفتاری است علی اکبر ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، آسیب های اجتماعی و رفتاری را از جمله اختلالات شایعی برشمرد که در همه افراد و به ویژه در رده سنی نوجوان و جوان می تواند بسیار مشکل ساز و تهدید زا باشد. وی اضافه کرد: دانش آموزان دچار چنین معضلاتی، علاوه بر اینکه نسبت به دیگر همسالان بدون اختلال با شکست ­های تحصیلی بیشتری مواجه هستند، در نوجوانی و بلوغ درگیر آشفتگی ­های رفتاری و اجتماعی می شوند. کارشناس مسوول پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد : این آسیب ها با ایجاد ناتوانی در دانش آموزان، اولیای آنها و متولیان مدرسه را با مشکلات مواجه می کند. وی با تاکید بر نقش خانواده به عنوان یک کانون مهم در سلامت فرزندان اضافه کرد: مدرسه به عنوان یک نهاد، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نقش بسیار مهم و حساس تری در پیشگیری از ایجاد اختلالات رفتاری و اجتماعی در بین دانش آموزان دارد. ابراهیمی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش گسترده‌ ترین دستگاه فرهنگی کشور است ، گفت: موسسات آموزشی نقش موثری در بهداشت روانی و فراهم آوردن محیطی سالم برای رشد فکری و شکوفایی اندیشه ‌ها دارند برای ایفای چنین نقشی معلمان و مسوولان مدارس باید از سلامت روانی کافی برخوردار باشند. وی خاطرنشان کرد: مدرسه به عنوان یک محیط آموزشی اگر نتواند وظایف تربیتی خود را به نحو مطلوب انجام دهد و بدون توجه به وظایف علمی و اجتماعی خود و بی‌ علاقگی نسبت به درک نیازهای روحی نوجوان، فقط به آموزش کلیشه‌ای صرف بپردازد به قطع سهم بسزایی در گرایش دانش آموزان به انحرافات و آسیب های اجتماعی خواهد داشت. وی، فضا و ساختمان مدرسه را از جمله عوامل مهم در یادگیری دانش آموزان و در نتیجه بی رغبتی نسبت به گرایش به سمت آسیب ها و انحرافات مختلف اجتماعی دانست و گفت: همچنین محتوای دروس و انتخاب معلم مناسب برای علاقمندی به درس و مدرسه در این زمینه بسیار مهم و موثر است. این استاد دانشگاه یادآور شد : استقرار نظام آموزشی فعال با محوریت زندگی، دانش و اشتغال، جذاب و شاد کردن فضای آموزشی و مشارکت خانواده در نظام آموزشی از جمله راهکارهای این مشکلات است. ابراهیمی غربالگری و شناسایی دانش آموزان دارای اختلال روانی، برنامه ریزی مبتنی بر شواهد و بکارگیری نیروی متخصص در امر آموزش و پرورش را از دیگر راهکارهای کاهش این آسیب ها در مدارس برشمرد. براساس گزارش‌های سامانه پایش و مدیریت آسیب ‌های اجتماعی وزارت آموزش‌ و پرورش، خشونت، مصرف مواد مخدر و انحرافات اخلاقی در شمار رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان معرفی شده است. دست کم 17 میلیون دانش آموز در کشور به تحصیل مشغول هستند. منبع:ایرنا انتهای پیام/
خواندن 1614 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)